tisdag 17 december 2013

Ingenjörspodden

Barnen är för stora för att titta på julkalendern, men inte jag. Jag gillar den. Den har sina poänger och jag skulle gärna se nästa avsnitt direkt och inte behöva vänta till nästa dag.

En sak har jag dock stört mig på, kanske för att jag själv är ingenjör. Måste ingenjörer alltid framställas som osociala, enkelspåriga, förvirrade, ointresserade av familjen och tekniknördar? Det finns faktiskt väldigt många ingenjörer som inte är tekniknördar men gillar att lösa problem, som sätter familj och vänner före jobbet, som är sociala och omtänksamma. Varför skulle någon gymnasieungdom vilja välja att bli ingenjör när man, tydligen, blir som nidbilden visar?

Att vara ingenjör kan innebära så väldigt många olika saker. Det finns ingenjörer över allt i samhället och de jobbar med teknikproblem, men också med människor och samhällsfrågor. Nu under december så presenterar Sveriges Ingenjörer ingenjörspodden. Det är en ingenjör per dag som berättar om sitt liv som ingenjör. Det är som ett sommarprogram men utan musiken och bara 10 minuter långt. Här kan du lyssna på ingenjörspodden. Jag har laddar ner programmen och lyssnar när jag cyklar till jobbet.

Det är spännande och inspirerande historier man får höra. En ingenjör pratade om när hon skulle lansera sin uppfinning som renar vatten med solenergi. Hur det gick till när hon utbildade användarna i Afrika för att kunna använda uppfinningen. En annan ingenjör förklarar likheten mellan att gjuta motorblock och att gjuta en sockerkaka. Det hon vill visa är att tekniken finns över allt omkring oss, inte minst i köket. Ytterligare en annan ingenjör berättar om hur han studerade med målet att plugga så lite som möjligt men att göra så mycket annat som möjligt under studietiden. Vad han lärde sig och hur han haft nytta av det som ingenjör.

Lyssna på ingenjörspodden! Det är intressant oavsett om du är ingenjör, blivande ingenjör eller om du är något helt annat.

1 kommentar:

Frida L Majak sa...

Roligt att du gillar Ingenjörspodden och uppskattar just det som vi velat uppnå: en bred bild av ingenjören - som MÄNNISKA, med olika intressen, drivkrafter och passioner! :-)

Varma Hälsn.
Sveriges Ingenjörer
genom Frida L. Majak (projektledare för Ingenjörspodden)