Cissi pluggar atomfysik till ett prov senare i veckan. Hon läser om vad som finns i en atom, om när en atom blir en jon och om vad en isotop är. Jag förklarar så gott jag kan, för jag minns fortfarande hur roligt jag tyckte att det kapitlet var i fysiken på högstadiet.
Cissi undrar VARFÖR hon ska läsa detta. Jag försöker med argument som att det är allmänbildande, det där gick ju att begripa, det var roligt och min lärare var snygg. Inget av dom argumenten biter på dottern.
Då kommer argumenten "för att få tillräckligt bra betyg", "för att komma in på det du vill sen". Jag fortsatte med att säga:
- Om jag inte haft så bra betyg hade jag inte kommit in på det jag ville. Å andra sidan kom jag ju inte in på det jag ville. Men om jag hade kommit in på det så hade jag ju inte träffat pappa. Därför ska du plugga!
Nu tyckte Cissi att jag var elak. Mannen fortsätter logiken:
- Om mamma inte hade pluggat lagom mycket så hade inte du funnits.
Cissi funderar vidare:
- Om inte jag hade funnits så hade jag sluppit plugga det här!
Det är inte helt lätt att vinna en ordstrid med denna argumenterande dotter, men det blir spännande diskussioner med många knorrar. Hoppas ni hängde med i resonemanget om varför man ska läsa (eller inte läsa) atomfysik.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Helt logiskt.....;-)
Jag håller lite med :) Vissa saker förstår man inte varför man ska läsa. Å andra sidan vet man kanske knappt vad man vill bli när man är 16 eller 25 ibland. Då kan det vara bra att gardera sig. Man kanske vill läsa rocket science så småningom... :)
Skicka en kommentar