lördag 29 oktober 2011

Datorn och skogen

I torsdags var min sista dag på jobbet. Nu är jag arbetsbefriad resten av uppsägningstiden. Som jag skrivit om tidigare så är det inte jag som valt att sluta utan det beror på att min avdelning flyttar till Göteborg så jag och elva kollegor blev övertaliga (om vi inte ville flytta till Göteborg). Det är alltså dags att söka sig nya utmaningar. Spännande att se vad det kommer bli.

En effekt av att jag slutade jobbet är att jag har lämnat ifrån mig jobbdatorn. Min jobbdator använde jag hela tiden på jobbet, men jag bar också hem den och använde den väldigt mycket hemma. Jag tänkte innan att det löser sig för hela huset är fullt av datorer. Riktigt så enkelt är det inte, har jag insett. Jag saknar att ha en EGEN dator! En dator där jag har de program jag brukar använda. En dator med mina genvägar och allt annat jag använder. Jag måste kanske köpa mig en egen i alla fall. Då kommer den stora frågan vad det ska vara för någon. Måste fundera ett litet tag till!

Jag läste någonstans att man inte får bli kär i en juridisk person, dvs man får inte bli för beroende av sitt jobb. Lättare sagt än gjort, men får man bli kär i skogen då? Jag kan leva utan mitt förra jobb, men utan skogen blir det värre. Efter den omtumlande dagen i torsdags (och dagarna innan) så kändes det kanonskönt att ge sig ut och springa i skogen. Jag var bara tvungen att springa av mig. Det blev en runda på nästan en mil och ändå orkade jag ta i även den sista biten. Adrenalinet ger en himla massa kraft!

Att komma ut i skogen är det mest avkopplande jag kan komma på. Det behöver absolut inte vara löpning. Igår blev det en promenad i stjärnorpsravinen som lyste i vackra höstfärger. Idag blev det en promenad några kilometer hemifrån på ett annat vackert ställe som jag aldrig hade hittat till om där inte hade funnits en geocache. Det blev en promenad på drygt två timmar, inklusive fikapaus mitt bland solgula lönnlöv. Höstsolen värmde skönt! Hoppas det blir fler fina höstdagar nu när jag har chansen att vara ute dagtid när det är ljust.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

ja, men du har ju värsta chansen nu :) Njuta av din ledighet och bara vara. Tänka, fundera. Söka jobb som detektiv...Just nu är ju vädret helt fantastisk!