onsdag 25 maj 2011

Haruki Murakami: Norwegian Wood

I går var det bokcirkel igen. Denna gång diskuterade vi Haruki Murakamis Norwegian Wood. Jag har läst denna boken för flera år sedan, men eftersom jag glömmer vad böcker handlar om så var den intressant att läsa igen.

Boken handlar om Toru Watanabe som läser på ett universitet i Tokyo och hans relationer till några olika personer. Det är den märkliga "Stormtruppen" som Toru delar studentrum med. Det är studenten Nagasawa som drar med Toru på en del utflykter. Det handlar också om vännen Reiko som han lär känna via Naoko. Framför allt handlar boken om Torus relation till kvinnorna Naoko och Midori.

Toru slits mellan Naoko och Midori. Naoko var flickvän till en av Torus vänner som tog sitt liv. Toru och Naoko blir kära, men eftersom Naoko inte mår bra psykiskt så åker hon iväg till ett vårdhem. Under tiden träffar Toru studiekamraten Midori.

Toru verkar knappt ha en egen vilja utan han slits mellan dessa kvinnor och saker bara händer honom. Jag gillar Murakamis böcker för de fina personbeskrivningarna. Boken innehåller många lite udda personer, men vem är inte udda egentligen?

Bokens tittel refererar till Beatels låt Norwegian Wood.

Detta är ingen gripande bok som man inte kan släppa, men ändå är den hela tiden trevlig och mysig att läsa i. Jag vill verkligen rekomendera boken. Dessutom ska jag se till att läsa de böcker av Murkami som jag inte läst ännu.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Jag läste den där boken "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning". den var faktiskt väldigt bra. Ska också läsa dena här boken nu då!