fredag 27 maj 2011

Blodomloppet

Igår var det final på vårens träning. Mitt mål med träningen hittills i år var att springa 10 km på blodomloppet på mindre än en timme.

Förutsättningarna var perfekta igår. Jag mådde bra och vädret var lagom skönt att springa i, inget regn och ingen strålande sol. Jag visste att detta kommer att gå bra om jag tar det lugnt i början.

Banan börjar med en lång seg uppförsbacke, så där tog jag det lugnt. Efter första backen sprang jag ifrån kollegan som jag tänkt ha sällskap med några kilometer. Tröttast var jag som vanligt vid 3 km. Vid 5 km visste jag att jag var på banans högsta punkt. Det kändes bra att veta. En snutt strax före 7 km gick det också lite tungt eftersom det var en lång raksträcka som inte ville ta slut. De två sista kilometrarna lutade svagt neråt hela vägen. Härlig avslutning på loppet där jag kunde stå på. Så här i efterhand kanske jag hade kunnat ta i ytterligare lite grann.

Jag kom i mål på tiden 56.48 och det är jag mycket nöjd med. Jag har klarat vårens springmål. Egentligen var målet att gå ner 3 kilo också, men det har visat sig vara svårare. Jag har gått ner ungefär hälften, men det är bra nog. Jag är nöjd!

Blodomloppet är en riktig folkfest. Det var nästan 12000 personer anmälda. Man kan springa 10 eller 5 km eller gå 5 km. Anmäler man ett lag med fem deltagare så får man en påse med picknickmat efteråt. Vi var ett par lag från jobbet så vi hade picknick i gräset efteråt. Trevligt!

Mannen och Henrik deltog i ett annat lag. Mannen sprang också 10 km och Henrik sprang 5 km. Just nu försöker Henrik hävda att det bara är han som sprungit för det var bara han som hamnade på lokaltidningens bilder. Ni ser honom på bilden, bakom den gröna bastkjolen. Bilden var till och med på framsidan av tidningen.

Nu är det bara att fortsätta med träningen för den 13:e augusti är det dags för Midnattsloppet i Stockholm.

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Wow, duktigt!! En mil på mindre än en timme. Snyggt gjort! :)