lördag 26 mars 2011

Surdegsbageri

För ett par månader sedan läste jag i tidningen om ett nyöppnat surdegsbageri. Jag tog reda på var det ligger och hade tänkt åka dit någon gång. Tyvärr ligger det inte så till så att jag passerar där, inte centralt och inte i "mina" delar av stan.

I torsdags var jag äntligen i rätt trakter och hadelagom mycket tid så jag och dottern klev in på Ronaldo's stenugnsbageri. Vilken härlig känsla! Det såg inte ut som alla andra bagerier där samma sorts limpor och samma sorters småkakor ligger på rader. Här låg det enorma limpor i högar, andra limpor på en bänk, stora bullar på en plåt på disken, några få sorters kakor i glasmontern. Hela bageriet gav ett stökigt intryck, men så inspirerande.

Jag sa precis som det var att jag kommit dit av nyfikenhet och inte visste riktigt vad jag ville ha. Då fick vi smaka några olika sorter och han berättade. Jag skulle vilja köpa en av varje, men hejdade mig strax innan dess. Det blev i alla fall två olika enorma limpor ljust surdegsbröd, en halv limpa valnötsbröd (ja, han delade limpor om man ville), fem kardemummabullar och en chokladboll. Chokladbollen tog dottern i handen och mumsade i sig med en gång. Till och med den var annorlunda än de man brukar få på fik, men mumsigt god.

Nu har vi provätit bröden och bullarna och det var gott. En helt annan känsla än de uppjästa bröden i plastpåsar på ICA. Jag kommer naturligtvis fortsätta köpa bröd på ICA när jag inte bakar själv, men jag kommer också försöka hitta fler anledningar att passera Ronaldo's stenugnsbageri. Jag längtar redan efter fler kardemummabullar!

Inga kommentarer: