fredag 18 mars 2011

Curling

Idag har jag provat på att vara curlingförälder. Det vill säga jag har spelat curling, och förälder är jag ju.
Vi var 16 scoutledare som ville göra någon kul vuxenaktivitet, utan att behöva ta hand om en massa scouter. De flesta av oss hade aldrig spelat curling förut.

Vi fick var sin glidsula att sätta på ena foten och en kvast (att stödja sig på). Bara att ta sig fram på isen krävde lite övning. I början spänner man sig och fattar inte hur det är möjligt att göra något vettigt alls. Efter att ha tagit oss till andra änden av banan, ca 40 meter, var alla helt slut i benen. Efter ytterligare några vändor så fungerade det skapligt.

Sen kom nästa steg, att få iväg stenarna. Vid de två första försöken lyckades jag sätta mig på ändan, men stenen kom iväg åt rätt håll i alla fall. Efter att ha övat det momentet några gånger så delade vi upp oss i lag.

Då kom nästa steg in, att sikta och skjuta lagom hårt. Detta betraktade dom flesta av oss som överkurs. Ibland gick det bra och ibland gick det som det gick. Det blev i alla fall ett riktigt spelande efter denna introduktion. Kul var det! Jag kan absolut tänka mig att spela flera gånger.

Kvällen avslutades med gulaschsoppa, vitlöksbröd och kladdkaka med grädde och hallon. Ingen dum fredagskväll alls :-)

1 kommentar:

Cicki sa...

Det låter som en härligt kväll. Jag är inte speciellt sportintresserad men när svenska damlandslaget i curling spelade under OS då satt jag klistrad. Och vid guldmatchen höll jag på att gå upp i limningen....:-)