söndag 26 april 2009

Tomater och potatis

Idag har jag planterat om mina tomatplantor för andra gången. I alla fall dom flesta. Eftersom jag tidigare i år läste ett tips i tidningen Land så tänkte jag prova det.

Tomatplantor ska ju planteras djupt så att det bildas nya rötter utmed stammen. För att få till en djup kruka så använde jag tidningspapper. Jag lade tomatplantan på tidningen med lite ny jorde runt stammen och rötterna. Sedan vek jag upp nederdelen och rullade ihop till en hög "kruka". Ett antal tidningskrukor kunde sedan placeras i en stor ytterkruka. Det verkar ganska smart, om plantorna blir fina. I alla fall ser det ganska snyggt ut i fönstret nu och det tar inte så jättemycket plats.

Under helgen har jag också satt potatisen som legat och förgrott ett tag nu. Jag täckte sedan marken med fiberduk. Det ser inte så snyggt ut med dom vita "lakanen" i landet, men potatisplantorna mår nog bra av lite extra värme.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Viola sa...

Hej!
Vad du är duktig!
Hur lång tid tar det innan du kan njuta av din potatis?

Mina tagetes tar sig så det finns hopp för mig;-)

Camilla sa...

Tack Viola! Jag har inte riktigt koll på när potatisen blir färdig men jag gissar på ett par veckor efter midsommar.

Tagetes var nog det första som jag sådde själv, sedan har intresset vuxit. Det är kul med tagetes för dom tar sig lätt och blir fina blommor.