måndag 2 mars 2009

Mera pappslöjd

"Det var det dummaste jag hört sedan jag gick i pappslöjden." Så sa min farfar ofta. Han hade naturligtvis aldrig gått i någon pappslöjd.

I kväll har Cissi och jag haft pappslöjd. Vi slaktade fler tidningssidor och flätade ytterligare en korg. Denna gången tog vi omslaget till tidningarna. Eftersom det pappret är lite tjockare så vek vi remsorna så att dom blev dubbla (inte fyrdubbla som förra gången). Dessutom skarvade vi ihop dom två och två med dubbelhäftande tejp så att dom blev dubbelt så långa.

Det ser ganska spretigt ut under arbetets gång.

Men ganska snart börjar det likna en korg.
Efter lite avslutande pill med att fläta tillbaka alla stumpar så blir det en fin korg. Som det syns på bilden så blev den lite större än den förra. Det beror dels på att de vikta remsorna är några millimeter bredare och dels på att vi hade 6 + 6 remsor i stället för 4+ 4. Den nya korgen är lagom stor att ha pennor i.

Kul, nu har jag lärt mig något nytt. Vi får se vad det kan bli mer för pappslöjd.

Andra bloggar om: , , ,


3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow vad duktiga ni är!
Nästa steg blir det näver?

Med anledning av tankar kring talbok...det är svårt att lära sig att lyssna då jag liksom du uppskattar tystnaden. Och på kvällen är det ingen idé, då jag är så trött.

Fast jag funderar nu idag när dottern simmar at lyssna vidare på boken.

Jag har motionera för idag!

Ha det gott!

Katrina sa...

Ah häftiga ju! Hur gör man? :)

Camilla sa...

Jag har ju skrivit lite om hur jag skurit till pappersremsorna. För övrigt så följde jag en beskrivning fö rhur man flätar en korg i näver. Jag hittar tyvärr ingen bra beskrivning på nätet, men här står det lite om det http://www.tv4.se/1.541644/2008/08/13/sa_flatar_du_en_korg.
Jag rekomenderar att du lånar en bok om näverslöjd.