fredag 17 januari 2014

Vinterpratare

Eftersom jag cyklar en mil till jobbet och en mil hem från jobbet nästan varje dag så hinner jag med att lyssna på några radioprogram och podcastar. Just nu håller jag på att lyssna på årets vinterpratare. Hittills har nog alla varit intressanta.

Jag har funderat en del på vad som gör en sommar/vinterpratare intressant. Om jag börjar i andra änden så är de pratade tråkigast som radar upp vilka kändisar de träffat och vilka jobb de haft, som någon slags meritlista. Det pratade som är intressanta pratar om sina känslor, om känslor som jag på ett eller annat sätt kan känna igen mig i. Jag vet inte om jag blivit mer reflekterande på sista tiden eller om jag alltid har tyckt så här. Just nu gillar jag när någon pratar om sånt som får mig att reflektera över mitt liv, på ett eller annat sätt.

Några intressanta vinterpratare som jag lyssnat på nu har varit:
Tomas Sjödin som pratar om livet på en massa olika sätt. Det som fastnade mest hos mig var när han pratade om hur bra det kan kännas att vara tyst ihop med någon nära, men hur jobbigt det är att tiga ihop med någon nära. Om hur konflikter växer av att tigas ihjäl.

Ola Salo som bland annat pratar om kärleken till sitt barn. Om hur livet fullständigt förändras när en liten, liten person blir beroende av dig. Om hur en så liten person kan ta så stor plats i ens liv.

Bodil Jönsson som pratar om hur det är att bli gammal. Hon jämför hur det är för henne att bli gammal jämfört med när förra generationen blev gamla. Hon tycker vi borde värdesätta de egenskaper som gamla har och då samtidigt ha överseende med de som gamla människor inte klarar lika bra längre.

Det är dessa pratare som fastnat mest de senaste dagarna, men jag gillade även att lyssna till Lasse Åberg och Petra Mede. Alla program ligger kvar på sveriges radios hemsida så passa på att lyssna.

Någon som har tips på andra bra radioprogram (eller podcastar) som jag borde lyssna på?

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Tack för alla fina tips! Jag ska också lyssna på några vinterpratare tror jag. Jag kommer ihåg att jag lyssnade på Underbara Claras sommarprat och gillade jättemycket för några år sen...TYp 2010 kanske...