onsdag 8 januari 2014

Veggivore

Jag prenumererar på den nya tidningen Hunger. Det är en systertidning till Filter som jag skrivit om tidigare. Så här presenterar sig tidningen Hunger:

Hunger är tidningen som tar maten på allvar. Som granskar fusket i butikerna och på krogen. Som har något intressant att berätta om råvaror, rätter och matkultur. Och som framför allt kan göra oss vanliga hemmakockar mer självsäkra och kreativa vid spisen. Chefredaktör är Mats-Eric Nilsson, som med Den hemlige kocken, nya Saltad nota och flera andra böcker om mat har öppnat ögonen på hundratusentals svenska konsumenter. Bakom satsningen står gänget som skapat Offside och Filter.


Det har hittills kommit två nummer och jag gillar tidningen. Nu i senaste tidningen är det en artikel om Veggivore-trenden. Jag har inte hört begreppet tidigare, men det stämmer lite med hur jag tänker när jag planerar mat. Veggivore handlar om att man inte utgår från köttet när man planerar en rätt, utan man utgår från grönsakerna och tillsätter sedan lite kött. Det handlar alltså inte om att äta helt vegetariskt, men att minska på köttet och lyfta fram grönsakerna.

Veggivore-trenden ska jag läsa mer om och undersöka vidare.

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jättebra tips!! Ska kolla om man kan få den via nätet hit.

Solkatten sa...

Låter som en jätteintressant tidning. Jag håller ju på att försöka få köttet att vara ett tillbehör till måltiden och det är knepigt i början att få till bra, goda och varierade grönsaker.