söndag 5 januari 2014

Fredrik Backman: En man som heter Ove

Nu har även jag läst En man som heter Ove av Fredrik Backman. Alla verkar läsa den boken just nu. Det är nog inte så konstigt heller för boken passar de flesta och är lättsam och lättläst.

Boken handlar om en man som heter Ove, förvånande nog. Ove är en mycket noggrann man som stör sig på alla som inte kan göra rätt. Står det en skylt att bilar inte får köra mellan husen i bostadsområdet så gäller det alla, inklusive ambulansen. Han upprörs och påpekar när folk gör fel eller när folk inte lärt sig att backa med släp. Han kan inte förstå hur någon kan vilja köra något annat än Saab. Folk som kör BMW kan man ju inte ens prata med.

Historien om Ove rullas upp genom att blanda nutid och dåtid. Han har nyligen blivit änkling efter sin älskade Sonja. Han längtar efter att få träffa henne igen, på andra sidan. Han planerar för och försöker ta sitt liv, men misslyckas ideligen. Ove har från början inga vänner och lever mycket ensam med bara sin frus gravsten som sällskap. På något vis får Ove fler och fler vänner i bostadsområdet, utan att Ove själv vill erkänna det. Han tycker mest att han blir "störd" hela tiden när folk besöker honom. Till slut är det faktiskt så att till och med Ove börjar kunna erkänna att det kan vara trevligt att umgås med grannarna, även om han gör det på sitt tysta och bestämda sätt.

I början skrattar jag åt Ove och tycker att han verkar hopplös att umgås med. Ju längre in i boken jag kommer ju mer får det sin förklaring varför han är lite bitter. Jag tycker mer och mer om Ove ju längre in i boken jag kommer. På slutet skulle jag verkligen vilja umgås med honom. Undra om det finns några ensamma Ove i vårt kvarter?

1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Jag ska läsa den här! Den verkar himla bra :) Många som läst den säger att den absolut är värd att läsa. Roligt att få ta del av din upplevelse!