onsdag 21 augusti 2013

Hälsoundersökning

Idag var jag på hälsoundersökning på jobbet. Bra förmån att få hälsan kollad. Nu vet jag att jag mår bra (eftersom jag sa det när hon frågade), att jag har bra kolesterolvärde, perfekt blodtryck, bra kondition, dålig hörsel och lågt Hb, dvs dåligt järnvärde.

Hörseln är som den är efter alla öroninflammationer som barn. Inget som behöver åtgärdas än. Syrsorna får spela utan mig som åhörare.
Järnvärdet däremot var hon väldigt fundersam på. Det borde inte ligga så lågt när jag äter allsidigt, har inte någon inflammation, och har inte mens och så vidare. Nästa vecka får jag komma tillbaka och ta lite nya prover så får vi se vad det kan bero på.
Det konstiga är att jag mådde bra när jag åkte till hälsokontrollen. När jag åkte därifrån insåg jag att jag borde vara trött, så då blev jag det...
Kan det vara järnvärdets fel att det gått så trögt att träna i sommar? Jag som trodde det berodde på att jag tränat för lite (även om jag inte tycker att det varit såå lite). Jag har också skylt på värmen. Det känns bra att ha något mer att skylla på. :)

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Har också haft lågt blodvärde och jag kände mig inte direkt trött...men seg, kom jag på efteråt när jag sedan hade vanligt blodvärde igen efter lite järntabletter. Bra att de kollar upp sånt åt er! Hoppas allt är bra på efterkontrollen nu!

Cicki sa...

Skönt att få en genomgång även om allt inte var OK. Järnbrist är ju oftast lätt att åtgärda.