fredag 30 augusti 2013

Dags att reflektera

Nu packar jag för att åka på scoutledarutbildning. Jag räknar med att få en del scouttips och många nya scoutvänner, men framför allt att utvecklas som människa och som ledare. Just nu funderar jag över vad jag har för svagheter som behöver övas upp och var jag står i min ledarroll. Vad behöver jag träna på som ledare?
Det är inte lätta frågor, men spännande att fundera över. Utifrån detta ska jag sedan göra något slags projekt. Just nu känns det väldigt luddigt vad det kommer att bli av det.

Om några timmar kommer jag att träffa alla kursdeltagare och speciellt då de åtta som hör till samma patrull som jag. Hela utbildningen jobbar enligt scoutmetoden som till exempel innehåller patrullsystemet, friluftsliv, lyssnande och lärande ledarskap och "learning by doing". Det är tre helgträffar under ett år plus projektet på minst 40 timmar. Det kommer att bli ett spännande år som jag förhoppningsvis ska ha nytta av både på jobbet, på scouterna och helt privat.

Inga kommentarer: