söndag 25 augusti 2013

Arbetshelg hemma

Nämen är helgen slut redan? Jag hade kunnat tänka mig en (eller flera) dag till...
Under helgen har det faktiskt blivit en del gjort här hemma, inte bara njutfulla utflykter och annat trevligt. Familjens projektledare har drivit på sina undersåtar så det har blivit målat, delar av körsbärsträdet nersågat, kajakerna har hängts upp och äppelmos har tillverkats.

När vi gjorde om i köket byttes ett fönster ut mot ett mindre fönster. Den nya delen av träpanelen har nu fått ett lager färg så att den ska klara vintern, och klara sig tills hela huset snart behöver målas. Dessutom var det några pinnar runt de nya fönstren som behövde målas. Ett av fönstren är på andra våningen. Jag balanserade först på en stege, sedan insåg jag att det gick mycket bättre att måla innifrån. Fiffigt!

Körsbärsträdet på tomten är jättestort. Det skuggar för stor del av tomten och tar stor plats. Nu har vi kapat av lite på toppen och lite på en sidogren. Resultatet blev jättebra. Hoppas nu att trädet inte blir allt för ledset för att vi har sågat i det. Körsbärsträd kan visst vara like kinkiga med det. Undra vilken trollformel vi ska använda nu för att bli av med alla nedsågade grenar? En massa grenar ligger kvar på gräsmattan. Det får bli tippen någon dag i veckan.

Kajakerna hänger nu på utsidan av garaget i stället för att ligga på garagegolvet. Ni anar inte hur mycket plats två kajaker tar på golvet! Det har varit ganska trångt att få in och ut cyklarna, om man inte haft tur och stått längst ut. Min cykel står oftast längst in och det är inte helt lätt att trassla ut den då. Nu finns det massor av plats, tills någon kommer på att det blivit vinter så att bilen borde stå i garaget också.

Vår äpplen av sorten Transparante Blanche är fina i år. De är goda att äta och det blir gott mos av dom. Än så länge är det ingen panik att göra mos, men eftersom jag har en del annat för mig närmsta veckan så passade jag på idag. Två fulla hinkar med äpplen blev 21 honungsburkar fulla med äppelmos. Gott att ha på gröten!

Det där och en del annat har min helg fyllts av.

Inga kommentarer: