söndag 18 november 2012

Patti Smith: Just Kids

Nu i veckan hade vi träff i bokcirkeln. Till denna gången läste vi Patti Smiths bok Just Kids. Den handlar om Patti Smiths och Robert Mapplethorpes liv. De var ett par ett tag, men övergick sedan till att vara väldigt kära vänner. De jobbade sida vid sida med sin konst. Patti skriver dikter, gör små försök som skådespelerska och börjar så småningom att sjunga. Robert gör konstinstallationer och fotograferar.

Boken beskriver livet mitt i den bubblande kultursmeten i NewYork under 60- och 70-talet. Det far förbi en massa namn på musiker, diktare och konstnärer som jag inte har en aning om vilka det är. Ett tag känns det som väldigt mycket sånt. Annars tycker jag att det är en intressant historia.

För ett par år sedan var jag på fotografiska museet i Stockholm och tittade på en utställning med Robert Mapplethorpes bilder. Nu efter att ha läst boken blir jag sugen på att se mer av hans bilder.

Det blev ett trevligt bokmöte där vi också passade på att lyssna på en del av Patti Smiths musik. Här kommer ett exempel där hon sjunger "Because the night" skriven av ingen mindre än Bruce Springsteen och då kan det ju inte bli fel!

Inga kommentarer: