lördag 17 november 2012

Allt eller inget

Vissa stunder får jag inget gjort. Ibland tar jag sats och då gör jag allt på en gång. Idag, efter vår utflykt till Norrköping, tog jag sats och bakade lussekatter. Jag tycker det är så tråkigt att stå och rulla de där lussekatterna så det krävs lite sats för att komma igång.

När jag väl kommit igång var det ingen hejd på bakandet. Medan saffransdegen jäste blandade jag ihop en deg till limpor. Medan saffransdegen och limpdegen jäste så bakade jag en äppelkaka. SEN kom jag på att jag har bara EN ugn! Plötsligt skulle det mesta in i ugnen samtidigt.

Jag löste det genom att grädda limpor i nedre delen av ugnen och äppelkaka i övre delen. Det fungerade bra trots att jag inte har någon varmluftsugn. Under tiden som de gräddades så bakade jag ut lussekatterna. Det löste sig till slut, som det brukar göra. Tänk om jag ändå skulle ta och lära mig att göra lagom mycket åt gången...

Inga kommentarer: