söndag 23 september 2012

Hundar som sjukvårdspersonal

Idag läste jag i DN om en hund som jobbar på ett sjukhem för dementa patienter. Ett sånt sjukhem vill jag vara på. Jag menar inte att jag vill bli dement, men om jag hamnar på ett sjukhem så vill jag ha en hund bland personalen.
Så mysigt att få besök av någon som bara vill bli lite klappad och som vill fånga en boll. Inga dumma frågor, bara ren glädje. Att få gosa med en varm hundpäls när man annars befinner sig i en steril sjukhusmiljö. Jag mår ju dåligt bara av att kliva in på ett sjukhus. Det skulle bli mycket bättre om där fanns några goa hundar där. Tänk att få ha en hund i sängen en stund i stället för att ligga i sin ensamhet. Hunden skulle säkert kunna ersätta en del mediciner och en del sjukgymnastik. Något att tänka på för de där politikerna som håller i plånboken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar nästan alltid ha med mig min hund när jag hälsar på min mamma på boendet, det är alltid lika uppskattad av de andra som bor där:) I den kommun som jag jobbar har besökshundar och de "jobbar" med att besöka olika äldreboenden. Tänk vilket underbart jobb - att bara gå och hälsa på, alla blir glad när man kommer och sen får man kanske en godis och blir kliad bakom örat:)

Gunnika sa...

Håller med dig! Fram för fler hundar istället för alla dessa förbud!