lördag 22 september 2012

Flygvapenmuseum

Det är inte alltid de långa utflykterna som blir de bästa. Idag gick vi fem-tio minuters promenad till Flygvapenmuseum. Trots att vi bor så nära har vi inte varit och tittat ordentligt på museet sedan de byggde om för ett par år sedan. Museet har fått pris både för bästa utställning och bästa museum.
Det är förstås en massa olika flygplan på museet. På bilden provsitter Cissi ett plan. Eftersom jag numera jobbar med flygplansutvecklingen på Saab så tycker jag den svenska flyghistorian är intressantast. Jag älskar att se planen flyga på uppvisningar eller när de övar så att vi kan se det från vår balkong. Jag är däremot urdålig på att se skillnad på de olika modellerna och det tycker jag att jag borde lära mig.

Museet visar väldigt mycket intressant nutidshistoria, framför allt om tiden efter andra världskriget. Det finns bland annat miljöer uppbyggda för 50-, 60-, 70- och 80-talet där det visas hur det såg ut i de svenska hemmen då. De prickar verkligen in tidstypiska saker. Runt omkring dessa miljöer berättas en massa intressant om världsläget, kalla kriget och olika stora händelser. Man kan läsa och titta hur mycket som helst. Tyvärr orkar jag inte ta in hur mycket som helst på en gång, trots att det är jätteintressant.

I källaren finns en stor utställning om den bärgade DC-3:an som sköts ner i Östersjön 1952. Även denna utställningen är spännande och intressant.
Museet har också satsat stort på barnen. Det finns mycket att prova och upptäcka. Här testar Martin att flyga en flygsimulator för något propellerflygplan. Kul att få spaka själv. Det finns även en simulator där du kan få flyga Gripen, men för en extra slant. Det var spännande att titta på Gripen-simulatorn och att kunna peka och förklara vad jag jobbar med.

Det ska inte förskönas att det är krigsmateriel, men flygplanen är ändå rätt mäktiga och imponerande. Det är imponerande både vad som gick att göra då, före alla datorers inträde och nu med all ny teknik. Det är med en blandning av stolthet och lite obehag i maggropen som jag tittar på denna film.

Inga kommentarer: