onsdag 19 september 2012

Brödbak

Idag har jag bakat bröd. Härom dagen fick jag syn på ett recept som jag inte bakat på länge. När jag cyklade hem från jobbet bestämde jag mig för att åka hem och baka det brödet.

Jag tog fram jästen och receptet och satte igång. I med jäst och vatten. Sedan står det grahamsmjöl, men det har jag ju inte. Jag tar hälften grovt rågmjöl och hälften dinkelmjöl. Det blir nog bra. Så ska det vara vetekli i, men jag har ju havrekli som håller på att bli för gammal. Jag tar hälften vetekli och hälften havrekli. Dags att lägga i linfrön. Nehej, inga sånna i skåpet. Då får det väl bli lite extra mycket solrosfrön i stället. Slutligen i med vetemjölet, men eftersom dinkelmjölet håller på att bli för gammalt så tar jag det till att börja med.

Nu är brödet gräddat och det ser i alla fall gott ut. Det är tur att jag har ett recept att följa...

Inga kommentarer: