tisdag 27 september 2016

Slussar och båthissar

Jag är uppvuxen i Motala, inte så långt från Göta kanal och slussarna vid Borenshult. Där har jag varit många gånger och tittat på slussning både upp och ner. Jag har funderat och klurat på hur det går till och kanske också imponerats av att det öve huvud taget fungerar.
För ett antal år sedan var vi ute och bilade och passerade Trollhättan. Vi hade fått tips om att titta på slussarna där. Jag tänkte att vadå slussar, det har jag ju sett hur många gånger som helst. Men det här var en helt annan sak. Detta var ju stora slussar som tog riktigt stora båtar, inte bara små turistbåtar och segelbåtar.
Några år senare bilade vi i Tyskland och stannade vid båthissen i Niederfinow.  En helt annan variant för att flytta båtar mellan olika vattennivåer. Detta var ju mycket häftigare än Trollhättans vanliga slussar. Här imponerades jag verkligen av ingenjörskonsten där man lyfter upp båtar i en 85 meter lång och 12 meter bred bassäng.
Nu har jag hittat att världens största båthiss finns i Kina. Den bassängen är 120 meter lång och 18 meter bred. Imponerande! Gissa vart jag är sugen på att åka?

1 kommentar:

AlpakkaAnna sa...

Om ni kommer till Skottland bör ni absolut besöka Falkirk Wheel. Det är en riktigt häftig båthiss. Ett exempel på sann ingenjörskonst! Och snygg är den faktiskt också.
Den hissar båtar en höjd motsvarande Bergs alla slussar på fyra minuter :o