söndag 25 september 2016

Höstpaddling i skärgården

För tredje året i rad var vi ute hos våra vänners stuga i skärgården utanför Loftahammar för att höstpaddla. I år var vi totalt sex personer som paddlade.
Vi började med att äta god mat på fredagskvällen, när alla packat ihop vardagen och tagit sig ut till lugnet. Efter en sen kväll så sov vi gott och laddade för lördagens paddling.
 Stugan har ingen kajakbrygga eller lämplig klippa så lättast är att kliva i mellan båtarna. Lite meck innan alla kajaker är i vattnet och alla har kommit i, men ändå lätt att kliva i när kajaken ligger tryggt inklämd.
Turistsäsongen är väldigt kort i skärgården och trots att det fortfarande är fantastiskt fint så syns nästan inga människor till. Några enstaka båtar såg vi under dagen.
 Vi paddlade väldigt lugnt och smög genom smala passager och ibland över mer öppet vatten. Vädret växlade var lika fint i år som tidigare år och bjöd på stilla vatten och mycket sol.
 När vi skulle kliva ur här för lunchpaus så lyckades jag tappa balansen och på något vis rulla i vattnet. Det gick på något vis i slow-motion, men ändå kunde jag inte hindra plasket. Det märkliga var att vattnet var lika varmt som luften så det kändes knappt att jag hamnade i vattnet. Det blev ett skönt bad, fast lite onödigt att inte ta av kläderna först.
Vid ett stopp vid Grindö för att köpa fisk så övade Mannen på att ta sig ur och i kajaken vid en hög brygga, trots att det fanns fin kajakbrygga bredvid. Jag borde säkert öva på det där också men jag föredrar en lägre plats att stiga ur. Helst sätter jag fötterna i vattnet för då är risken mycket mindre att kajaken glider iväg och jag hamnar i vattnet.

Efter ett trevligt och avkopplande dygn så körde vi hem och kunde avsluta dagen med sen kvällsmat med barnen och fortfarande en hel dag kvar på helgen. Det är inte dumt!

Inga kommentarer: