onsdag 28 september 2016

Det vilda Skandinavien

Jag blev rekommenderad att titta på naturprogrammet Det vilda Skandinavien och nu har jag tittat på första delen av tre. Se det du också på kunskapskanalen. Det var riktigt fint filmat och bra gjort. Det är tydligt att man inte behöver åka på safari i Afrika för att se fascinerande djur. Tyvärr är ju många av våra svenska djur mer skygga än vad djuren på savannen verkar vara.

När jag tittade på programmet så tänkte jag ändå på två djurmöten som jag haft under sommaren. Det första var den 19:e augusti när vi sent på kvällen, i skymningen, paddlade iväg från Fyrudden på Östkusten. Bara några hundra meter utanför hamnen finns en liten, liten ö. På ön är det ett par små träd. I det ena trädet ser det konstigt ut. När vi kommer närmare inser vi att det är en Havsörn som sitter där på en gren en liten bit ovanför marken. Vi paddlar kanske 50 meter från Örnen, men ändå sitter den kvar. Den är verkligen stor när man ser den på så nära håll. Jag har bara sett flygande örnar förut, eller möjligen någon sittande långt långt borta så att det krävts kikare. Nu gled vi försiktigt förbi med kajakerna och tittade på den stora fågeln, och han tittade säkert på oss.

Ett andra minnesvärt djurmöte var när vi paddlade nu i lördags. Då kom en svanfamilj och simmade mitt framför oss. Ofta består ju en svanfamilj av föräldrarna och några få ungar. Detta var föräldrar och inte mindre än sju ungar. De vuxna fåglarna simmade först och sist, där emellan simmade de sju ungarna på rad med jämna avstånd. Det var så vackert!

Jag är ju varken fotograf eller filmare så jag har inte förevigat något av dessa tillfällen, mer än i mitt eget minne (och nu på bloggen). Tur att det finns andra som är så mycket bättre på att fota och filma djur.

Inga kommentarer: