tisdag 23 februari 2016

Vegorätt

Just nu pågår programserien Vegorätt i SVT. Jag såg fram emot programmet, att få lite ny inspiration till min vegetariska matlagning. Efter de första programmen var jag ganska besviken. Jag tyckte att maten som lagades var för konstig och innehöll för många konstiga ingredienser. I mitten av januari var det också svårt att ta till sig sommarrätterna. Dessutom tycker jag det är synd att de befäster fördomarna att vegetarisk mat är konstig och innehåller en massa konstiga ingredienser. Så måste det ju inte vara. Jag har i alla fall fortsatt att titta och hoppats att jag ska få lite inspiration.

Nu har jag tittat på avsnitt 5 och jag blev jätteglad. Det innehöll äntligen flera rätter som jag kan tänka mig att laga. Äntligen "vanlig mat" som jag kan laga till vardags. Det var en chili som verkar smaskig, en wok på rödkål och en sallad med svarta linser. Recepten finns här så det är bara att provlaga.

1 kommentar:

Cicki sa...

Jag såg att det fanns några halvspännande vegokokböcker på Akademibokhandelns rea. Det kanske är värt att kolla.