fredag 14 augusti 2015

Natt(o)ro

När man får ett barn så finns det en massa manualer och man får tips och råd från alla håll. Det handlar om nattvak och vad som är normalt och inte under de första åren. Sedan finns det lite manualer om tonårstrots. Det har jag inte sett så mycket av i verkligheten så jag har inte läst så mycket om det.

Men, var står det i manualerna att man ska vara beredd på att bli väckt av sin 21-åring (som tentapluggar och har vänt på dygnet) strax före kl 02 en vardagsnatt? Han letar efter bilnyckeln för han ska hämta lillasyster 19 år som är på stan. (Jag trodde att hon sov hos pojkvännen.)
Visst är det gulligt ändå, men det vore ju bättre om jag kunde somna efteråt i stället för att ligga vaken ett par timmar.

I dag har 14-åringen bjudit hem fem kompisar för att fira sin födelsedag (som var förra veckan) med LAN-party. De lär inte sova så mycket i natt så vi får väl se hur det går med min nattsömn.

Jag trodde att det skulle bli lugnt på nätterna när barnen passerat några års ålder. Här är det spring hela nätterna, vissa nätter. Den ena tentapluggar till 02. Sedan går nästa upp vid 04:30 för att börja på sommarjobbet 06. Det är nästan som under småbarnsåren, förutom att jag egentligen inte behöver vakna.

Nu är inte detta en klagan utan bara ett förundrat konstaterande att det är likadant, men annorlunda, och att jag kommer att sakna det när barnen inte är kvar i huset.

Inga kommentarer: