söndag 14 december 2014

Mobiler och tonåringar

Mobiler och tonåringar, visst hänger det ihop? Tonåringar ska väl kunna allt om mobiler?

För flera veckor sedan bytte Martin upp sig från Mannens förrförra mobil till hans förra mobil. Ett bra uppköp och Martin var nöjd! Vid några tillfällen har vi föräldrar försökt ringa honom men inte fått tag i honom. Vi har konstaterat att han åter igen inte har laddat telefonen eller inte har med sig telefonen och så vidare.

För några dagar sedan var det åter igen så att det inte gick att ringa Martin. Då behövde jag verkligen ha tag i honom och fick strula på annat sätt. Jag var lite irriterad. Martin sa att telefonen var på och att han inte kunde förstå varför det inte fungerade. Så igår tog jag tag i saken och började undersöka det närmare. Jag loggade in hos operatören och konstaterade att han hade pengar kvar på kontantkortet och att det borde fungera.

Vi satte oss med telefonen. Startade om och försökte ringa, men ingenting hände. Det såg ut som att den inte hade kontakt med sim-kortet så jag föreslog att vi skulle ta ut simkortet och sätta i det igen. Martin tittar frågande på mig. Han hade ju aldrig flyttat simkortet från gamla telefonen!! Kan det vara därför som det inte gick att ringa till honom??

Nu är "felet" åtgärdat och telefonen fungerar!
Så ofta använder Martin telefonen till att ringa. Han använder den för att spela spel och att använda wifi hemma. Jag förundras ändå, för visst borde en tonåring ha koll på mobiltekniken? Eller är det så idag att allt bara ska fungera när man sätter på apparaten?

1 kommentar:

Cicki sa...

Ibland överraskar de verkligen. Tur att mamma är teknisk......)