fredag 26 december 2014

Julklappar

När det blir "rätt" julklapp så är det lika roligt att ge bort som att få. Roligast är det med hemgjorda julklappar. Att börja i god tid är inte lätt så oftast sitter jag i sista minuten och försöker få sista klappen färdig. Så blev det i år också, men jag fick ge upp Jag hann inte färdigt.

I min familj känns det inte som ett problem att inte hinna färdigt, vi har en slags tradition av att slå in halvfärdiga saker. Det har hänt mer än en gång att jag fått tyg och löfte om ett klädesplagg i julklapp av mamma. Det är inga tomma löften utan snart efter jul så har det blivit färdigt. Helt ok, enligt mig.

Nu fick det bli likadant från mig. Eftersom det jag sydde på skulle bli julklapp till mamma och pappa så var det helt ok (nästan) med en halvfärdig julklapp. Det jag sydde på var en tygkasse med applikationer på. Eftersom de nyss köpt hund så gjorde jag hundtassar tvärs över kassen. Att sy fast tassarna med maskin blev inte bra så det fick bli för hand. Det tog lite tid att sy för hand runt varje trampdyna.
I stället för att sy färdigt så fick det bli ett rim på paketet:
Sent i midnattstimma
slutade jag sy och började rimma.
Klappen blev inte färdig,
trots att jag var ihärdig.

Traditionen med halvfärdiga julklappar går vidare i arv. Jag och Mannen fick en nästan färdig tehuva av Cissi. Mer rolig än praktisk, men visst är det helt underbar? Fåret Shaun!

Inga kommentarer: