tisdag 9 december 2014

Elbilar

Jag har varit i flera storstäder och sett att det finns lånecyklar. Jag har inte provat att använda dem än, men nästa gång jag ska till någon storstad så ska jag läsa på i förväg om hur det fungerar. Det är ju perfekt som turist att cykla runt. I vanliga fall går vi och går och går. Med cykel skulle man ju komma lite längre och framför allt bli mindre trött i fötterna.

Häromdagen hörde jag ett program på radio där man pratade om elbilar att låna. Detta var bland annat i Paris. Där finns elbilar utplacerade vid laddstationer runt om i stan. Målsättningen är att du ska ha max 300 meter till närmsta laddstation där du kan låna en bil. Man köper ett abonnemang som gäller allt ifrån en dag upp till ett år. Det fungerar alltså även för turister.
Med hjälp av bland annat GPS så talar bilen om för dig var det finns lediga laddstationer i närheten av destinationen du ska till. Du behöver alltså inte leta parkeringsplatser. Hur smart som helst. Med elbilpooler så skulle många som bor i stan slippa äga en egen bil. Det är sådana satsningar som behövs om vi ska kunna komma till rätta med miljöproblemen.

En annan miljöbilssatsning har gjorts i Norge. Där får köpare av elbil ett rejält bidrag av staten. Dessutom får elbilar köra i bussfilerna. Vad görs i Sverige för att bli av med alla bensinbilar?

Inga kommentarer: