lördag 13 december 2014

Ekologisk julskinka

De senaste åren har vi försökt få tag i ekologisk julskinka. Ibland har det lyckats och ibland har vi varit för sent ute.

När vi handlade igår så fick jag se ekologisk julskinka så jag slog till med en gång och trodde att jag fick med mig en krav-märkt skinka hem. När jag sedan tittade noggrannare på skinkan så är den inte krav-märkt, men har EU:s ekologiska märkning. Kraven på den märkningen är lägre än för krav-märkningen. Det är inte lätt att göra helt rätt, men detta får ändå duga. Jag hoppas att grisen hade det bra medan den levde.

Kampen mot mer vegetariskt går vidare, men just julbordet är svårt att ändra på. Att få med sig barnen är inte heller så lätt så fortfarande äter vi ofta kött. Däremot äter vi inga stora portioner med kött utan tillsätter mycket grönsaker.

I veckan åt jag lunch ute för att fira några kollegor som fyllde år. Det var en lunchrestaurang som la upp maten i köket. Jag beställde potatisgratäng och fläskfilé. Hade jag själv lagt upp maten hade jag tagit mer potatisgratäng men bara hälften av köttet. Det är inte lätt att göra rätt men att vara medveten är ändå första steget mot att äta mer miljömedvetet.

Inga kommentarer: