fredag 28 november 2014

Hjälpsamma?? barn

Fredag och alla är glada och lite trötta. Diverse åtagande in i sista minuten. Familjemedlemmarna trillar in en efter en. Till slut är det dags att börja med maten. Cissi sitter vid köksbordet och pluggar grammatik (som vanligt) och jag och Mannen kokade soppa. Inte soppa på en spik, men på det som fanns hemma.

Först kommer store sonen in i köket och dricker ett glas mjölk. "Ni kan duka med det där glaset till mig", säger han och är på väg från köket. Både Mannen och jag replikerar "Du kan duka med det där glaset." Han ställer fram glaset och försvinner. Inte mycket till dukat.

Sedan dyker lille sonen upp i köket. Jag frågar om vi ska ha vitlöksbröd till soppan. Det är han pigg på så han får i uppgift att skala vitlöken. Han protesterar. Då säger Cissi, "eller så kan du hjälpa mig med grammatiken".  Martin konstaterar att då skalar han vitlök. "Där fick du en frivillig!", konstaterar Cissi åt mig.

Inte lätt att få barnen att göra sin del i köket. Så småningom blev det i alla fall mat och fredagslugnet lägger sig över huset.

Inga kommentarer: