söndag 23 november 2014

Förvirring är första steget mot ny kunskap

Ibland fastnar jag på en mening i en bok eller på nätet eller som någon säger på radio eller tv. Det är oftast något som jag läser, för då är det lättare att gå tillbaka och läsa meningen igen. När det blir så där då bryr jag mig inte om vad det står i texten runt omkring för jag läser "min mening" om och om igen och reflekterar.

Anledningen till att jag fastnar för meningen är att den sammanfattar precis det jag känt, men inte kunnat sätta ord på. Då blir jag så glad när någon annan tydligen känt samma sak och dessutom kunde sätta ord på känslan. Det är en lättnad att äntligen kunna uttrycka vad jag känner för mig själv. När jag kommit dit så kan jag ta tag i saken och komma vidare.

Senaste veckorna har jag känt en väldig förvirring på jobbet. Vad innebär mina nya roller? Vad borde jag kunna? Vad borde jag göra? Hur ska jag agera? Jag känner igen känslan och tankarna från ett par gånger tidigare i liknande situationer. Då har jag mer eller mindre bara väntat tills det gått över, för det har gått över så småningom.

Idag när jag satt och läste på nätet så snubblade jag över meningen "Förvirring är första steget mot ny kunskap". Då föll polletten ner! Aha, det är där jag är just nu! Jag har läst meningen flera gånger och gått tillbaka och läst igen efter en stund.
Det stämmer ju precis att jag är i ett skede av att lära mig en massa nytt. Det är alltså helt normalt att känna sig förvirrad och förhoppningsvis slutar det med att jag fått ny kunskap. Med den insikten är det lättare att acceptera förvirringen. Ny kunskap är ju aldrig fel!



1 kommentar:

Trillingnöten sa...

Verkligen en bra mening! SÅ är det ju!