måndag 10 november 2014

Att delegera

Jag blir så engagerad i allt möjligt och hamnar lätt i fällan att jag gör och gör och gör saker. Det var en av de saker hos mig själv som jag jobbade med i projektet i scoutledarutbildningen som jag gick tidigare i år. Övade på att i stället stötta andra i att göra, inte bara göra allting själv. Nu har jag hamnat i den där fällan igen. Jag fixar och donar och till slut blir det för mycket.

När jag väl hamnar där så vet jag inte riktigt hur jag ska dra mig ur för allt måste på något vis göras, men egentligen är det inte jag som måste göra allt. Under helgen har jag funderat en del på det där men inte riktigt klurat ut hur jag ska ta mig ur det. Vid flera tillfällen under söndagen bollade jag olika sidor av problemet med Mannen och fick en del bra idéer.

"Problemet" är litet på jobbet, men betydligt mer inom scouterna där jag lätt tar på mig för mycket. Nu har jag tagit tag i det och börjat sammanställa vad som behöver fördelas för kunna delegera tydliga ansvarsområden för nästa år. Det känns som en lättnad redan, trots att jag ännu inte pratat med övriga styrelsen och alltså ännu inte kunnat släppa ett enda av uppdragen. Jag gillar ändå tanken på hur jag vill ha det och ska se till att vi gemensamt kommer dit.

Jag har också bett om hjälp med en del saker som behöver fixas innan denna terminen tar slut. Jag är urdålig på att be om hjälp så jag känner mig mycket nöjd med att kommit så långt. Sedan får vi se hur det går och hur mycket jag får hjälp med, men jag har ju en massa bra och duktiga scoutkollegor så jag tror att det kommer att bli bra.

Inga kommentarer: