tisdag 2 april 2013

Språk och tunnelbana

Jag förstår ingenting av japanska eller av deras skrivna tecken. Med teckenspråk och den lilla engelska japanerna kan går det ändå rätt bra. Mannen och Cissi kan tyda en del av den skrivna japanskan, om det är skrivet med "rätt" av deras tre alfabet.

Detta landet har verkligen förstått vikten av att ha gott om servicepersonal. Det finns så många som jobbar med att stå och vänta på om någon skulle råka behöva hjälp. De står vid biljettautomater, på restauranger, för att organisera köer, för att lyfta in väskorna i transferbussen, med en skylt för att visa var kön slutar och så vidare. Samtidigt finns det tåg som kör utan förare, för det klarar tekniken lika bra. Det känns som att vi gör tvärt om hemma i Europa, framför allt har vi ingen "onödig" servicepersonal.
Tunnelbanan hemma i Sverige fungerar ju bra, men den japanska känns ännu smidigare och framför allt renare. Det finns tydliga skyltar som talar om vad det kostar till de olika stationerna. Skyltarna är i alla fall användbara om namnen på stationerna står med "vanliga" bokstäver och det gör de oftast. Man köper sin biljett i en automat, som på bilden. Har man problem med automaten så finns det naturligtvis en person som har anställts för att hjälpa till.
Biljetten stoppas sedan in i spärren när man går ner till stationen. Första dagen förstod vi inte varför det kvittrade som en fågel ibland. Efter ett par resor förstod vi att fågelkvittret betyder att det är en barnbiljett som stoppats in i spärren. På så sätt kan vakterna lätt kontrollera om det är ett barn som har barnbiljett. Det kvittrar glatt varje gång Martin passerar spärren. 

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Vad bra med service!! Det är viktigt tycker jag och det främjar landet på många sätt. Turister känner sig välkomna, fler har arbete och det är bevisat att de som får hjälp av andra också sprider det vidare genom att hjälpa andra i sin tur!

Cicki sa...

Spännande. Visst är service otroligt viktigt. Arbetsmoralen verkar vara väldigt hög i Japan. Ännu en sak vi borde lära oss av dem.