tisdag 26 februari 2013

Walter Isaacson: Steve Jobs

Nu (äntligen) har jag läst ut boken om Steve Jobs. Boken var intressant men det har hela tiden kommit andra saker emellan så jag har fått göra nystart i läsandet flera gånger. Boken är också ganska tjock så det tar sin tid.

Boken handlar alltså om Steve Jobs liv och om hur han startade och drev Apple. Vilken energi och målmedvetenhet! Han visst hela tiden vad han ville och gav sig inte förrän han var nöjd. Det var inga små krav han hade på sina kollegor och hans omdömen var hårda. Antingen var någonting fantastiskt bra eller så var det skit. Någonting där emellan förekom sällan, enligt Jobs. Jag skulle inte vilja jobba med honom, men han skapade ju resultat.

Jag visste inte mycket om Steve Jobs innan jag började läsa, förutom att han var hårt förknippad med Apple. Det var därför intressant att lära känna denna ikon lite bättre. Han levde hela tiden efter sina ideal och sina ideer. Det gällde allt mellan yrkeslivet och vad han åt. Han hade ibland en egen världsbild och fick därigenom till en del otroliga nya uppfinningar. Men hans egen världsbild innebar också att han förnekade sådant som han inte ville se, till exempel sin egen cancer. Han försökte bota den med naturmediciner i stället för att göra den operation som läkarna ville göra. Möjligen hade cancern gått att operera bort om det hade gjorts direkt när den upptäcktes.

Läs boken om du är det minsta intresserad av teknik, datorer, mobiltelefoner, ingenjörer eller bara vill läsa om en unik person som förändrade vår vardagsteknik.


2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag tyckte också att boken var riktigt bra! Och man fick massor med inspiration, inte ge upp, lita på sin magkänsla...en toppenbok!

Cicki sa...

Den boken vore kanske något för sambon. Han är en gammal Macfreak som numera gått över till PC....:-)