onsdag 27 februari 2013

Min cykel

Jag älskar min cykel. Jag har gillat den från första stund för den är så bra att cykla på. Det är en damcykel där man sitter lite mer framåtlutad, lite sportigare, än en "vanlig" damcykel, men ändå inte en racercykel. Det är sju växlar och fotbroms, precis lagom till mig.
Eftersom jag cyklar nästan varje dag året om så slitsen den ju en del. Jag har lämnat in den på service några gånger. Nu börjar det bli så där att varje gång något går sönder så överväger jag om det är värt att laga eller om det är dags att köpa ny. Precis i början på vintern lämnade jag in den och fixade med växeln, bytte växelvajer och bytte till dubbdäck. Det kändes som väl investerade pengar.

Stänkskärmarna har länge varit dåliga, men nu ramlar de sönder mer och mer. Den där fram sitter lite löst så att det skramlar lite ibland. Den där bak har nu gått av. Trots att den gått av har det fungerat ganska bra att cykla, ända fram till idag. När jag skulle hem idag gick stänkskärmen emot hjulet hela tiden. Så kan jag ju inte ha det. Jag funderade lite och det ända jag kom på att jag hade med mig var en plastpåse. Jag tog då påsen och knöt den runt stänkskärmen och pakethållaren. Problemet löst! Inte vackert, men fungerande. Samtidigt är det väl bara att inse det faktum att det är dags att lämna in cykeln igen.

Inga kommentarer: