onsdag 6 februari 2013

Geocaching

Jag har tidigare mest skrivit om den delen av geocaching som innebär att ut och leta efter burkar på trevliga ställen i naturen. Det finns en annan del också och nu när jag suttit hemma och snorat några dagar så har jag ägnat lite tid åt att lösa några så kallade "mystar". En mystery-cache är en cache där man inte får koordinaterna med en gång. För att hitta rätt koordinater måste du lösa ett mysterium. Mysteriumen är lättare eller svårare problem. Ofta är de väldigt kluriga och inget för mig, men nu har jag tagit mig an några riktigt kluriga "mystar".
Till en cache skulle ett korsord lösas och sedan skulle några av bokstäverna användas för att beräkna koordinaterna via en viss given formel. Jag hade löst två tredjedelar av korsordet innan jag körde fast. Jag insåg att med vissa villkor så borde det gå att plocka ut de tänkbara koordinaterna ur alla alternativ jag hade. Jag började då klura på hur man skriver en kodsnutt i programspråket Python. Jag har aldrig programmerat i just Python, men hur svårt kan det vara? Efter en del knölande för att installera rätt Python-version på datorn så var programmet snart skrivet. Efter lite förfining av villkoren så återstod tre koordinater. En låg för nära en annan cache. Cacherna måste ligga med minst 160 meters mellanrum så den gick bort. En koordinat pekade mitt på en åker så den gick bort. Kvar återstod en koordinat!

Stärkt av denna framgången tog jag tag i nästa cache. Där gällde det att lösa tre olika problem för att få fram koordinaterna. Jag (med lite hjälp av Cissi) lyckades lösa två av problemen och hade då två av tre siffror. Dags att skapa ett nytt Pythonprogram. Efter lite klurande och finjusterande återstor fyra koordinater. Tre av dem verkar mindre troliga av olika anledningar så nu återstår att besöka det fjärde stället och se om där finns en burk med loggbok att signera.

Det här gick ju riktigt bra så jag fortsatte med ytterligare en cache. Nu gällde det att rita ut en QR-kod i ett rutsystem. Hur gör man då det på smidigaste sätt? Jo, jag googlade på hur man ritar sina egna stickmönster. Stickmönster är ju också ett rutmönster. Jag hittade snart att det enklaste sättet var att utnyttja Excel. Det fanns en instruktion för hur man skulle göra. Nu har jag fått till det och fått fram koordinater.

Nu är det alltså dags att bli frisk så att jag kan ge mig ut och se om jag har klurat ut rätt koordinater.

Inga kommentarer: