måndag 7 januari 2013

Rödkålssallad

Så var vardagen tillbaka igen. Jag jobbade i och för sig några dagar i förra veckan, men det är denna veckan som skolorna kör igång och alla i familjen ska iväg. Jag började med enkel mat så här första dagen. I frysen fanns köttbullar (hemgjorda förstås) som blev över efter julen. Till det blev det stuvade makaroner och rödkålssallad. Den salladen är min favorit så här års därför tänkte jag dela med mig av receptet.

Rödkålssallad
500g rödkål
1-2 morötter

Dressing
1/2-1 tsk osötad senap
1 msk vinäger
1/2 tsk honung
0,5 dl neutral olja
1/2 tsk salt
1/4 tsk svartpeppar

1/2 dl solrosfrön

Strimla rödkålen med maskin eller med osthyvel. Riv moroten grovt.
Blanda dressingen och häll på.
Strö över solrosfröna strax innan serveringen. 

Den lila rödkålen och orange morötterna blir en läskig och spännande färgkombination. Jag mäter inte så noga, men detta är ursprungsreceptet som jag följer ungefär. Snåla inte med kryddorna i dressingen. Det gjorde jag nog idag för den blev lite blaskig.

2 kommentarer:

Mamma Vilja sa...

Tack för tipset!

Cicki sa...

Det låter väldigt gott. Det ska jag testa. När jag läste rubriken så blev jag så sugen på vitkål och lingon. Det fick vi i skolan, men det har sambon aldrig hört talas om. Tänk så olika det kan vara med matvanor.