måndag 21 januari 2013

Kerstin Ekman: Grand final i skojarbranschen

Idag har vi haft bokcirkelträff igen. Den 33:e i vår cirkels historia. Fantastiskt att vi haft så många träffar. Det är nu över fyra år sedan vi började. Upplägget är att vi kommer överens om en bok och så läser alla den, ibland i lite olika upplagor. Sedan diskuterar vi fritt både boken och en del sidospår. Jag lär mig alltid en massa nytt om boken som jag just läst. Boken blir ofta bättre av att diskuteras och reflekteras över.

Några av deltagarna är bra på att läsa på lite extra om boken och författaren. Jag brukar tänka att jag ska göra det också, men det blir sällan av. Dessutom kommer ju informationen på träffen i alla fall.

Till dagens möte hade vi läst Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen. En roman om ett författarskap där en person skriver böckerna och en person står som författare och får fronta media. Boken gav intressanta funderingar och jämförelse med Kerstin Ekmans eget liv. Det är ingen självbiografi, men nog finns det bitar ur författarens liv.
Boken var trevlig att läsa, men blev ännu intressantare efter kvällens diskussioner. Hur som helst så kan jag rekommendera den.

Inga kommentarer: