lördag 1 december 2012

Falukorvsgratäng

Falukorv äts det väldigt ofta hemma hos oss. Det är så smidigt att ha en korv hemma. De tre vanligaste varianterna är pasta och stekt korv, ris och korvstroganoff eller potatismos och ugnsfalu. Idag hade jag inte lust med något av de alternativen så jag googlade och hittade detta:

Falukorvsgratäng till 6 hungriga personer
600 gr potatisar i tärningar (jag tog lite mer)
300 gr morötter i tärningar
flytande margarin
900 gr falukorv i tärningar
1,5 lök
6 dl krossade tomater (hade inte så mycket, tog lite grädde också)
3 msk ketchup
1,5 tsk salt
3 krm svartpeppar
4,5 tsk pizzakrydda (tog oregano)
3 dl riven ost
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Lägg potatis och morots tärningar i en smord ugnssäker form. Tillaga mitt i ugnen , ca 10 minuter. 
  3. Skär falukorven i tärningar under tiden.
  4. Blanda löken med de krossade tomaterna, ketchup, salt, peppar och pizzakrydda.
  5. Lägg korvtärningarna på potatisbädden. Fördela tomatröran ovanpå och strö till sist över osten. In i ugnen igen i ca 15 minuter. 
Smaskig vardagsmat! Inte supersnabbt, men smidigt. Vi var fyra som åt oss mätta och ändå blev det tre matlådor.

2 kommentarer:

Cicki sa...

Lät himla gott. Det måste jag testa. Med den där mängden så räcker det till minst två gånger till oss. Det är bra. Jag vill alltid ha lite lådor på G för de där dåliga dagarna när orken inte räcker till.

susanne lindén sa...

Tack för titten hos mig. Kul att sonen har gjort eran krans och Idegran är ju riktigt vackert! Falukorvsgratäng lät jättegott...alltid kul att pröva lite nya recept.

Ha en trevlig första advent!