lördag 12 juni 2010

Sömn, lördagsbestyr och högläsning

De senaste två kvällarna har det blivit väldigt sent eftersom vi har behövt hämta Henrik och Cissi på olika tillställningar mitt i natten. Att vara uppe så sent går inte riktigt ihop sig med att gå upp tidigt och jobba.

I morse var det alltså väldigt skönt att kunna ligga kvar länge i sängen. Det blev riktigt sen frukost. Sedan har vi haft lunchbesök och besök på det nyöppnade flygvapenmuseet. Efter att gästerna åkt blev det en löprunda. En riktigt skön helgdag, trots det osommriga vädret.

Nu i kväll lyckades jag övertala Martin om att vi ska läsa Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren högt. Den senaste högläsningsboken Drakryttaren av Cornelia Funke var ingen höjdare. Vi har fortfarande lite kvar, men nu hade Martin också tröttnat på den. De sista sidorna kommer aldrig bli lästa.
Bröderna Lejonhjärta är däremot en utmärkt högläsningsbok, förutom de första kapitlen. De två första kapitlen är bitvis så sorgliga att det är svårt att läsa. Några tårar rann medan jag lästa. Efter två kapitel konstaterade i alla fall den mycket tveksamme Martin att det var en bra bok. "Jag kanske kommer in till dig i morgon bitti så kan vi läsa"

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Åh, vi hade precis Bröderna Lejonhjärta i min klass som högläsningsbok. Många av barnen älskade den och ville att vi skulle läsa den hela dagen :) När vi läst ut den tittade vi också på filmen. Det är en fantastisk bok, men som du sa, mycket sorglig också...

Mialiten sa...

J längtar efter att få se och höra Bröderna Lejonhjärta, men hon får vänta några år till. Det ska bli så mysigt att få läsa den för henne sedan.