måndag 5 maj 2008

Tovning

Kommer ni ihåg mitt stickade stycke som jag tovade i tvättmaskinen? Nu äntligen har det blivit av att sy färdigt kudden. Jag stoppade den med en gammal dunkudde så det blev en bastant soffkudde. Den är ordentligt tung men skön att luta sig mot.

Och så var det nåltovning. Jag gjorde några små prov i lördags. Dels tovade jag i pepparkaksformar, som var smart för att få en speciell form. Sedan var jag tvungen att prova på att göra sköldpaddan. Den blev riktigt gullig. Det var kul men jag måste klura lite mer på hur man gör tredimensionella saker.

Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så händig du är :-) Jag har också tovat. Aldrig i tvättmaskinen dock. Men det är mest mamma och systern som är proffs på allt vad gäller tyg och ull och sånt. Jag kan inte ens sy rakt. Blir lite avis när jag ser allt fint du kan göra. Men det är aldrig för sent att lära sig har jag hört ;-)

Anonym sa...

kollade inlägget länken till tvättmaskinstovningen. Var det meningen att det skulle bli så litet?

Camilla sa...

Tack för berömmet!

Ja, bra fråga om det skulle bli så litet. Det skulle krympa rejält, det visste jag. Möjligen skulle jag centifugerat det lite försiktigare. Till en kudde spelar det ju inte så stor roll att det blev ett kraftigt "tyg", men jag har sett dom som tvättmaskinstovat mössor. Då ska man nog ta det försiktigare. Vet bara inte hur man får till rätt storlek på en mössa.

Det har varit kul att prova i alla fall. Får se vad och när det blir mer tovning.

KerstinMaria sa...

Hej Camilla, trevlig blogg du har! Jag har nåltovat tredimensionella figurer efter att jag köpt en bok av Birgitte Krag Hansen-en underbar bok med mycket utförliga och vägvisande illustrationer. Länken till henne finns på min blogg. Har beställt boken här i Sverige.

ps. Lustigt, min syster och jag skriver också "systeryster" på våra bloggar, ds

Camilla sa...

Men systerystern är inte min syster eftersom jag inte har någon syster :-)

Det verkar kul att kunna nåltova figurer. Måste provas, vilket år som helst!