måndag 24 mars 2008

Påskhelg i Göteborg

Hemma igen efter en några dagar i Göteborg. Vädret blev betydligt bättre än vad det verkade som i prognoserna innan. Tur det för väderprognoserna var inget vidare, men vi såg apsolut ingenting av snöstormen som skulle passera.

I fredags var Martin och jag på Universeum. Ett utmärkt ställe för en sprallig och vetgirig 6-åring. Jag blev lite besviken på regnskogen denna gången. Man går genom en regnskog där djur är lösa, men denna gången såg vi inte många lösa djur. Någon enstaka fågel och några skygga små apor på avstånd. Förra gången för några år sedan var det gott om exotiska fåglar och fjärilar. Att det inte fanns så många fjärilar kan väl ha med årstiden att göra men lite fåglar och grodor saknade jag.
De övriga avdelningarna med expreiment och prova-på-saker är däremot riktigt bra för många olika åldrar. Martin gillade de elektriska trummorna, sitta i en riktig polisbil, rörpostsystemet, såpbubbelmaskinen, klätterväggen, rymdmodellen och en hel del experiment.

Lördag förmiddag ägnade vi åt stan. Det blev mest utmed avenyn. Vi var bara inne i butiker som inte finns i Linköping. Jag gick en runda och dregglade i Saluhallen. Ett sånt ställe skulle jag vilja ha tillgång till. Vilka köttdiskar, vilken bröddisk och andra delikatessdiskar. Just ost har vi ju bra även i Linköping med Norins två butiker, men resten. Ett annat ställe vi var inne på var klädaffären Zaras som jag hört talas om förut. Där hittade Cissi en del kläder. Den butiken passar hennes stil. Snygga kläder med lite roligare stuk än Lindex och Kapahl. Aningen högre priser men inte dyrt.

På eftermiddagen besökte jag spelkonventet Gothcon där större delen av familjen befann sig hela tiden. Vi spelade några skoj spel. Ett av dom köpte vi med oss hem också. Det var ett rallyspel där man bygger ihop en rallybana där man sedan puttar runt sina "bilar" med handen. Lite Corronkänsla förutom att man knäpper iväg träbitarna (bilarna) med fingrarna.

Söndagen tillbringade jag och Martin i Slottsskogen. Dels på lekplatsen och dels gick vi runt bland djuren och tittade på sälar, älgar, getter, påfåglar, gotlandsruss, hjortar och kanske några fler djur. Det var väldigt fint att gå runt i Slottsskogen. Säkert underbart på våren men det var inte fel med ett tunnt snötäcke, några minusgrader och solsken heller. Det var gott om barnfamiljer som strövade runt här.

Alla i familjen verkade nöjda med sin helg när vi kom hem igår. Det kändes som en lyckad resa där alla fick ut det som de ville och ändå gjorde vi det tillsammans också. Jag måste också rekomendera hotellet vi bodde på som heter City Hotel. Ett utmärkt hotell om man vill ha ett enkelt, billigt och centralt hotell. Frächt men ingen extra vagans, precis vad vi behövde.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: