lördag 2 februari 2008

Lördag med bakning

Så här såg det ut i vår kyl i går kväll! Jag skyller det på bloggvärlden. Jag hade snublat runt bland bloggar och snubblade på bloggen Pain de Martin. Där skriver Martin om bakning. Spännande och läskande läsning, men hur hinner han äta upp allt han bakar? Jag blev i alla fall sugen på att prova på att baka på kvällen och grädda på morgonen. Därav dom små blobbarna på en skärbräda i vårt kylskåp. I morse gräddade jag dom i tio minuter och plockade ut en limpa ur bakmaskinen och sedan kunde vi njuta av en god lördagsfrukost. Tyvärr glömde jag att ha i saltet, men blobbarna blev goda i alla fall. Jag funderar på att göra ett nytt försök i natt. Denna gång med salt! Bakmaskinen må vara smidig att använda, men det "riktiga" brödet blir godare.

Senare på förmiddagen fortsatte jag med bakandet. Det blev semlor den gången. Kankse inte lika nyttigt, men dom blev goda. Det var årets första semlor för mig. Jag tjuvstartade med att äta semeltårta på jobbet för en vecka sedan. Den var god också, men det är ju inte riktigt samma sak. Framför allt är ju hemgjorda semlor godast.

Till middag blev det stekta fläskkotletter, kokt potatis och brunsås. Henrik hade i läxa denna veckan att steka något så han stod för kotletterna och brunsåsen. Jag tycker det är väldigt bra att dom har matlagningsläxor i hemkunskapen. Jag kanske ska föreslå att dom får i läxa att stryka, tvätta bilen, dammsuga, skotta snö, rensa ogräs och en del annat också. Att dom lär sig multiplikationstabellen har ju inte jag någon nytta av...

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

stickkatten sa...

hemgjorda semlor är smaskigt
håller med att multiplikationstabellen inte är så god att äta bättre med hemkunskap