söndag 20 januari 2008

Nu är den vegetariska veckan igång

I går började jag min vegetariska vecka. Jag hade först tänkt lägga ut veckans meny, men eftersom jag ändrar i den hela tiden så bryr jag mig inte om det. Det får bli lite i taget i stället.
I går åt vi Bulgurpanna med stekt halloumi, förutom att vi inte hade bulgur hemma så vi tog couscous isället och en del andra småsaker som vi ändrade på efter vad vi hade hemma. Receptet har vi lagat förut i lite olika varianter och det blir väldigt gott med russin, solrosfrön och nötter på, förutom att halloumi är smaskens. Så här är grundreceptet för 3-4 personer:
Bulgurpanna med stekt halloumi
4 dl bulgur
250 g broccoli
2 rödlökar (chalottenlök går lika bra)
2 paprikor
1 burk stora vita bönor (eller andra bönor)
1 vitlöksklyfta
2 1/2 dl blandade frön, nötter och russin
250 g halloumi
olivolja till stekning
salt och peppar

Tillaga bulguren.
Skär broccolin i buketter. Skala och strimla löken. Strimla
paprikorna.
Fräs grönsakerna med pressad vitlök. Krydda med salt och peppar.
Blanda bulgur och grönsaker och strö på frö, nötter och russin.
Skär halloumi i skivor. Stek osten.
Servera bulgurröran med halloumiosten till.


Eftersom Henrik hade i hemkunskapsläxa att laga en pastarätt så passade det bra att han lagade nudlar och kyckling som barnen åt.
I går kväll var vi hos kompisar så då blev det inte vegetariskt, men mycket grönsaker ändå och trevligt sällskap förstås Vi spelade Rita, gissa, vinn. Det kommer att gå historier länge om hur jag försökte illustrera Algeriet. Det blev inte bättre av att jag tänkte på Albanien...

Idag blev det ugnsrostade rotgrönsaker. Enkelt och gott! Bara att skära rotgrönsaker i stora bitar och på med olivolja, salt och någon krydda, idag blev det rosmarin. Sedan in i ugnen tills det är färdigt, ca 30 min. I ena kanten av långpannan lägger jag bara potatis skuren i klyftor så barnen kan ta bara potatis. Förutom potatis hade jag idag rotselleri, morötter, rödbetor och gulbetor. Gulbetor har jag inte provat förut men det var ingen större smakskillnad mot rödbetor. Till det åt barnen stekta grytbitar och vi vuxna färdigköpta vegetariska schnitzlar med bearnaisesås.

I kväll blir det rabarberkräm och smörgås. Vi har så mycket bär och frukt i frysen från flera år tillbaka. Jag jobbar på att minska den mängden så att vi ska kunna stänga av en av frysarna i källaren.

Inga kommentarer: