fredag 30 mars 2018

Ny på jobbet

Två veckor avverkade på nya jobbet, förutom att två dagar försvann i sjuksängen och en dag är helgdag. Egentligen har jag alltså bara jobbat sju dagar. Det känns inte helt bra att vara hemma och sjuk redan andra veckan på nya jobbet, jag som nästan aldrig är sjuk, men ibland har man inget val.

Jag har blivit mycket varmt välkomnad. En del kända ansikten och många nya som jag jobbar på att lära mig namnen på. Jag är dålig på namn, men jag jobbar på att lära mig för det är viktigt.
Jag börjar förstå lite mer av vad jag förväntas göra och hur saker hänger ihop, även om det är väldigt mycket nya begrepp. Det är ganska förvirrande i början när folk säger en mening med tre förkortningar i och jag vet inte ens om förkortningarna är projektnamn, delar i systemet eller ett vedertaget begrepp i automotivebranchen.
Jag tycker att det är jobbigt att börja nytt. Jag trivs när jag vet hur saker fungerar och känner människorna omkring mig. Det nya lockade ändå så mycket att jag tog steget. Och visst är det jobbigt på många vis, men ändå så mycket lättare när man har haft några olika jobb innan och har en massa erfarenhet att luta sig mot och relatera till.

Största skillnaden än så länge, förutom att jag inte är "den erfarna" längre, är vägen till och från jobbet. På morgonen tänker jag inte så mycket på det, men att det bara tar 10-12 minuter hem är fantastiskt. Förut tog det drygt 30 minuter och nu är jag hemma innan jag ens hinner blinka. Dessutom tar de flesta på nya stället bara 30 minuter lunch i stället för en timme på förra stället, vilket gör att man kommer hem ännu tidigare. Tidigare hemma i kombination med mer vårljus gör att kvällarna är längre. Nu hoppas jag på lite vårvärme så att det verkligen går att utnyttja den extra tiden som jag fått varje dag.

Inga kommentarer: