lördag 30 december 2017

Julfirande

Om man skulle ta och blogga lite också... Jullov pågår med ganska traditionellt julfirande!

Förra året firade vi jul på andra sidan jordklotet men i år har vi firat en alldeles vanlig jul hemma. Jag har försökt att få med allt som är typiskt för vår jul för att visa utbytesstudenten P hur vi brukar fira. Julafton firades som vanlig hemma hos oss med närmsta släkten. Julbord mitt på dagen, Kalle Anka, tomte som delade ut julklappar, Karl Bertil Jonsson och slutligen tomtegröt.
Martin var tomte i år och gjorde det jättebra med stor inlevelse. Det roade oss alla som han delade ut paket till, trots att yngsta barnet var 21 år. Många paket hade rim. Det fanns rim skrivna på svenska, tyska och japanska. Ett rim hade till och med några rader på en del andra språk. Tur att tomten är ganska språkkunnig! Kul med alla rim. Nästa år måste jag bli bättre på att rimma på mina paket.


När julhelgen gick över till mellandagar så tog vi bussen till Stockholm. En trevlig utflykt som alla barnen, utbytesstudent och respektive följde med på. Vi var alltså sju personer som åkte buss upp och bodde på hotell mitt i city, precis vid centralen.
På två dagar var vi på fyra museer, tittade på gamla stan, riksdagshuset, stadshuset, slottet och en del annat som är intressant för P som inte varit i Stockholm förut. Riktigt trevligt att resa ihop med alla ungdomar och P uppskattade verkligen att komma till huvudstan. Lite som hemma i Berlin, men ändå inte! På kvällen åt vi middag på en restaurang i gamla stan tillsammans med min bror med fru, så då var vi ytterligare två.


Idag var det dags för ytterligare ett viktigt traditionellt inslag i vårt julfirande. Lutfisken! Mumsigt tycker jag! Spännande tyckte P att få smaka den där konstiga fisken som han sett hänga på tork utanför husen i Norge för ett par år sedan. Vi visade hur vi blandar fisk och potatis, har på mycket sås och kryddar med salt och peppar. Han gillade det!

Nu laddar vi för att välkomna det nya året!

Inga kommentarer: