onsdag 2 augusti 2017

Plastpåsar

Vilken skillnad det har blivit i butikerna, men slipper få en massa onödiga påsar när man handlar. Jag har ofta någon väska med mig så jag behöver inte en extra plastpåse, särskilt inte de där pyttesmå. Numera frågar de flesta butiker om jag vill köpa en påse, eller i vissa fall om jag behöver en påse. Det är inte alla som tar betalt för påsen.

En plastpåse är nog inte det som räddar miljön, men det är ett litet bidrag till att spara på miljön. Den största påverkan tror jag ändå är att det får folk att tänka efter "behöver jag verkligen en påse". Förhoppningsvis tänker många ytterligare ett steg "behöver jag den där grejen". Varje gång kassörskan frågar mig om jag behöver en påse så ger det mig en påminnelse om att jordens resurser inte är oändliga. Det behöver vi påminnas om ofta.

Inga kommentarer: