söndag 13 augusti 2017

Jamboree17

Hemma igen efter ännu ett härligt scoutläger. 25 scouter från vår kår och 11000 andra har haft en bra vecka på Rinkabyfältet utanför Kristianstad.
Det är häftigt att få vara en i mängden, en i den stora familjen, på ett stort scoutläger. Invigningen och avslutningen blir ett helt hav med scouter.
Samtidigt lever man i det lilla. Vi bor i byar med 50-60 scouter. I byn sover och äter vi förstås, men vi tillbringar också mycket tid där med att bara umgås. De som älskar att surra bygger portaler, bord, diskställ, vindskydd, gungställningar och allt möjligt annat.
Alla byar tillsammans blir ett enormt tältläger. Jag känner många som var på lägret som jag ändå inte har träffat på.
Denna fina bild har en av lägrets fotografer tagit på just vår by. Spindeltältet sitter över matbordet. Det är skönt att ha lite tak oavsett om det är regn eller sol man vill skydda sig mot.
Under dagarna är det fullt med aktiviteter, både schemalagda och en massa saker som man kan droppa in och göra när man vill. Här åker scouterna karusell.
Temat för detta läger var "Free being me" och handlar om att stärka scouternas självkänsla för att alla ska veta och känna att de duger precis som de är. Just det att man duger precis som man är tror jag är en anledning att många trivs i scouterna.
På avslutningsdagen kom kungen på besök. Han var runt på lägret under dagen och provade på några aktiviteter och pratade med scouter. Under avslutningsceremonin gjorde han raketen med alla oss 11000 i publiken. För 10 år sedan var jag på ett liknande läger på precis samma plats. Även den lägret avslutades med raketen ihop med kungen. Kul att få göra det igen!

Vad tar jag med mig från ett sånt här läger? Det största är gemenskapen framför allt med ledarna i vår by, men även med andra som jag lärt känna på olika scoutarrangemang och med alla scouterna. Det är inspirerande att få jobba och leva ihop där alla åldrar umgås och alla kan bidra.
Jag tar också med mig att storläger är kul, men jag uppskattar mindre läger ännu mer. Allt har sin charm och blandningen är bäst. Jag vill ha storläger, kårläger, men också hajker med några ledare och 10-15 scouter. Var sak har sin charm och scouting är fantastiskt för det innefattar sååå mycket!

Inga kommentarer: