söndag 27 augusti 2017

Geocaching i norra Vättern

I helgen kunde man ana att det fanns lite sommar kvar. Vi utnyttjade den i lördags genom att ge oss ut på en kajak- och geocachingtur i norra Vättern.
Det var lugnt och fint att paddla. Precis som väderprognosen sagt så sprack det upp och blev soligt klockan 14, precis när vi lade i kajakerna.
Eftermiddagen bjöd på riktigt skön sensommarsol. Efter att ha loggat några geocacher på olika öar så blev det fikapaus vid en liten vik.
Ju senare det blev på eftermiddagen ju lugnare blev vädret. Det passade ju bra för vi fick medvind ut och ingen vind alls när vi skulle tillbaka. I stora drag så rundade vi en ö, men i praktiken så blev det hoppande mellan många småöar.
Den sista cachen var den roligaste att logga. Koordinaterna pekade inte på någon av de två öar som vi paddlade emellan. Koordinaterna pekade mitt ute i vattnet. När vi närmade oss nollpunkten verkade det mer rimligt för där fanns ett grund. Trots att kajaker inte går så djupt i vattnet så gick det inte att komma tillräckligt nära för att logga från kajaken. Jag fick kliva ur och balansera på de hala stenarna fram till stenen jag sitter på. Det var inte djupare än att mina 3/4-byxor fortfarande var torra. Häftigt att sitta på en liten sten mitt ute i sjön och logga. Dessutom gillar jag kortet som Mannen tog på mig.

Inga kommentarer: