måndag 1 augusti 2016

Utenatt i juli

Så är vi inne i augusti och än är sommaren skön. Än så länge har jag semester och håller mig hemomkring på diverse utflykter. Jag har varit ute och vandrat ett par gånger, paddlat ett par gånger och en utflykt till Nyköping för att titta på hantverksmässa och en massa fina bilar. Dessutom har jag tagit hand om en del bär från trädgården och kokat saft och sylt.

I helgen som gick var det de sista dagarna av juli månad. Då var det dags för juli månads utenatt. Vi sov i och för sig i tält under en vecka på scoutlägret, men det räknas inte riktigt. I lördags åkte vi till skogarna kring Kolmården. På väg dit så kom en rejäl regnskur. Vi beslöt därför att börja med att besöka ett fik, som vi egentligen planerat in till söndagen. Ute, men under tak satt vi och fikade en god stund tills det slutade regna. Då åkte vi vidare en snutt till leden som vi hade sett ut.

Det blev en fin promenad med både utsikt över Bråviken och vandring nere i den djupa Getåravinen. Efter 4,5 timmar var vi tillbaka vid bilen. Vi körde några kilometer till och parkerade 500 meter från vindskyddet vi skulle sova i. Vid det här laget var jag ganska trött så biten fram till vindskyddet gick långsammare. Då hade vi ju dessutom nattpackning på ryggen.
Vindskyddet låg fint vid en liten göl. Natten var helt stilla. Det vet jag för jag var vaken en del, men det var mysigt att ligga och titta ut över gölen åt ena hållet och ett hygge åt andra hållet. Bättre utsikt än så kan man ju inte ha från sovplatsen och då är det ju synd att sova bort det...
På söndagen loggade vi några cacher under förmiddagen. Efter lunch var det geocachingevent där vi fick en pratstund med andra geocachare innan vi rullade hemåt.

Nu är alltså sju av de tolv utenätterna avklarade och vi går (gissningsvis) mot kallare utenätter.

Inga kommentarer: